14 februari 2012

nya regler och puss

Nya regler i agility

I det senaste numret av brukshunden, medlemstidningen tvåtassingar får då de är medlem  i någon av de 290 lokala brukshundsklubbarna som finns i Sverige (hemsida:www.sbk.nu ) går att läsa om de nya agility reglerna som börjat gälla 2012. Här är några av de "mest" avgörande enligt min förare, som visserligen är en grönis gällade all agility.

Det blir tillåtet att använda sig av assisterande domare som enbart kontrollerar kontaktfält

Det är inte längre tillåtet att ta in hunden där det blev fel i slalomet, utan för varje gång det blir fel inne i slalomet (5 fel) ska man börja om från början. Vägran är också möjligt som förr och tre vägran blir disk.

Löptikar tillåts tävla i alla klasser. De ska behålla sina startnummer, alltså inte starta sist i startfältet som brukligt varit på t.ex SM fram tills nu.Men med intyg på löptik får ägaren välja att inte starta och får tillbaka startavgiften.

Du får själv välja om du vill att din hund ska flytta upp sig eller stanna i nuvarande klass. Precis som lydnaden alltså. Hundar som är ”fullpinnade” kommer att fortsätta plocka pinnar trots att de inte behöver dem.

lång hoppet för small är lite längre och skall nu varas 40-60 cm och bestå av 2 till 3 delar.

Anna tycker de nya slalom reglerna är mycket bättre, och även om hon kunnat peta in mig där jag gått fel har hon för det mesta gjort som det är i de nya reglerna, låtit mig göra hela slalomen! Det klart mest fördelaktiga för mig är att jag nu kan starta även om jag råkar löpa, jag blir lite mer "yr" men är helt klart startbar även om jag löper. Undrar hur det blir för killarna i klass I, några måste nog allt bli lite yra av löptikar under tävling?

puss puss

Puss
Idag är det ju alla hjärtans dag, en högtid som firas just den 14 februari lär komma från medeltiden då engelsmännen och fransmännen firade dagen till minne av helgonet Sankt Valentine. Man har dock inte bevis på hurvida denna Valentine hade något med kärlek eller romantik att göra.

I Sverige dröjde det till 1960-talet innan Alla hjärtans dag blev ett begrepp,  och det får vi tacka det kulturella inflytandet från stora Amerika -USA-. Skälen var kommersiella, köpmännen kunde ju tjäna lite pengar på romantiken!
Som alla "nya"traditioner gick det  trögt, men på 1990-talet hade firandet satts sig i den yngre generationen.

Hemma hos oss brukar vi fira alla hjärtans dag både nu och då och lite där  emellan, då mys kärlek och värme är det bästa som finns.

Men puss på er, och en extra puss för att....

Inga kommentarer: