9 juli 2012

Slottshoppet 2012

Dag 1 & dag 2
     resumé
Wiks Slott
Sex agilitylopp på tre dagar, en dag kvar och två lopp. Slottshoppet hittills har varit en bra tillställning med mycket folk och många hundar!
För våran del började tävlandet i Söndags, vi åkte tidigt med blåa faran för att komma fram till Wiks slott utanför Uppsala, väl på plats träffade vi på Mellwin och hans tvåtassingar, de är så snälla så vi har fått bo tillsammans i deras fina rosa stora tält. Tre banor placerade på rad!Det är den största tävlingen vi varit på någonsin ( som tävlande) Vi träffade Estelles uppfödare och massa andra trevliga tvåtassingar! Miqro var med sin Marie och tävlade, skoj när man känner igen folk och hundar!

Kontaktfälts demonen
Jag kunde hålla skaplig fokus men självklart hade jag svårt med kontaktfälten, första loppet var agilityklass, och där missade jag kontaktfältet på balansen trotts att Anna verkligen visade med handen! jag hoppade helt enkelt över den. Fem fel på vägran på slalom blev det tyvärr också, slalom kom som tredje hinder i banan och jag var "för" taggad för att ta ingången på första försöket jag for förbi men sen lyssnade jag på Anna och jag tog den som jag skulle. Husse hann inte filma loppet, men insatsen gav en 14:de placering av runt 55 startande.

Fel väg Hoppklass
Ullis och Raska
 Lopp två var hoppklass, där gick det jätte bra bortsett från att det blev en disk! Anna var nöjd med mig, men hon valde att visa från "fel" sida  från hinder 4:a, hon trodde hon skulle hinna före mig  så jag inte skulle svänga som det tyvärr blev, kolla in på länken nedan:


Måndag
Även idag började dagen tidigt, men bonus i bilen lillhusse Jennifer och Mellwin! Vi åkte tidigt även om vi inte tävlade speciellt tidigt, vi ville nämligen ta chansen att kolla in alla fina klass III ekipage. Tältet var kvar sedan söndagen så det var bara att flytta in, vi fick påökt i tältet som mest var vi 8 hundar och 6 tvåtassingar! Ullis en tvåtassing Anna och husse känner sedan förr tältade med oss, hon och sin Raska skulle tävla i klass III, tyvärr fick de ingen lyckad dag! Raska och jag har samma kontaktfälts problem, men många delar nog detta med oss! Ingrid och Tintin har drabbats att slalom demonen, Mellwin av riv demonen och jag av kontaktfälts demonen! Tänk att det finns så många olika demoner i agility?

Balansen ok, A-hinder blää
Det började bra, och som helhet är Anna nöjd med fart och sitt val att visa mig, dock när jag missar nedfarten på A-hindret tappar Anna lite "gnista" och hon orkar inte hålla in mig så det blir en väldigt stor kurva innan jag tar tunneln (se länken) Placeringen blev nog inte bättre än 17, 18 men tror tiden var den femte bästa av alla som tog sig i mål! (klicka på länken för att se)



Hoppklass, disk
Efter en lång dag med både regn och stekande ångbastuvärme var vi båda lite trötta, vi körde på och det gick bra fram till slalomen. Missa ingången klev ut i andra eller tredje porten, sedan tog Anna om slalomen jag missar en port i slutet och Anna skiter i att ta om (för att inte trötta ut mig) vi kör klart resten av banan och sista svängen innan tunneln är inte på något sätt godkänd. Men vi har haft en grymt kul tävlingsdag!

Det finns en fotograf på plats, och Anna köpte en snygg på mig

Nu gäller det
I morgon är det sista dagen på slottshoppet, och vi hoppas att vi kan fila till det lite och få något resultat att vara stolta över, självklart hoppas vi mest på agilityklassen där vi har mest att hämta. Kontaktfältsdemonen lär skugga oss, men man får försöka hålla sig på rätt sida så man inte hamnar i skuggan.



Inga kommentarer: