5 juni 2012

Freestyle -sista gången-

Kaffe och mer om Heelwork
Igår var det sista gången vi for iväg till Åkersberga, varje gång har vi delat bil med vår granne Pernilla hennes dotter och så klart lilla pepsi. Inte helt självklart vill jag hoppa in i min bur i deras bil, då Pepsi verkligen vill poängtera att det är hans bil och inte min.

Kaffe och Heelwork
Som vanligt var den första delen till för tvåtassingarna, då de fick veta allt möjligt om regler och se hur domare dömer, de dömer tex på planering och kvalitet och genomförande. Agnes bjöd på kaffe och muffins och de hade det riktigt mysigt. Anna fick veta mer om heelwork som är betydligt större utomlands än här hemma. Heelwork kör man till musik och då finns det upp till 10 positioner för oss hundar, ett heelwork program skall vara positions arbete med 25% freestyle, och då kör man freestyle när man gör övergångar i positions arbetet. Anna vet inte riktigt vad hon tycker om heelwork, men kanske värt att testa?
Kan du backa?
Sedan lärde Agnes tvåtassingar om hur man lär in backa bäst, med hjälp av korridor (så pass smalt att hunden inte kan vända sig) först skulle man leda oss hundar framåt i korridoren så det känns bra. När det är dags för backa skall man kasta godis bakom hunden så att vi vill ta godisen, och för att ta godisen måste vi solut backa. Anna skall börja träna det här med mig, kul!

Tricksa i långgräset
Sedan var det dags för oss hundar att få göra lite roligt, vi fick prova på trick som skäms och vänd. Skäms har vi tränat på förut med med en annan metod men jag fattade direkt hur det skulle gå till. Kommer film framöver. Lite sorgligt att kursen redan tagit slut, men vi får träna på och verkligen jobba med våra hjälpor. Ihelgen skall vi ju visa upp tricks på Sparbankens dag i Norrtälje, dags för Anna och mig att träna in ett litet programm.

Inga kommentarer: