31 januari 2011

Mops/borderterrier

Tass Tass
Jag är, som jag stolt berättat tidigare en mopsmix, men mix mellan en mops och en mops/borderterrier.
Jag har fått många drag från mopsen speciellt när det gäller mitt utseende men har fått en del från borderterrien. Ett äkta terrier hjärta! 
 Mopsen är en av de äldsta raserna i världen och kommer från början från Kina. Man tror att det var sjömän som tog med sig mopsen till vår del av världen.
I Sverige började den blir mer vanlig på 1700-talet.
Mopsen är en sällskapshund, som ska vara både intelligenta glada och livliga (STÄMMER) vikten ska vara runt 6-8 kg (jag väger 6,5).


Borderterrien i mig härstammar från England/Skottland och användes till skade djursbekämpning. Uthålliga för att följa långa dagar och kunna jaga räv. Intelligensen ska vara hög och rasen ska vara självständig smidig och kunna samsas med andra hundar.
Borderterrien älskar ungar och människor!(JA!!! ) Glada, vänliga, kontaktvilliga och röstkänsliga (INTE JAG=) Lättlärd, på hittig;  gillar att hitta på egna saker (absolut!)  startar gärna inte bråk med hundar(näpp) Jagar gärna katter ( Inte jag, är lite rädd för såna)

Jag tror jag fick lite det bästa från två världar självständighet, människoälskare, "smartheten", livligheten, jobbviljan!!

Min ägare säger själv att hon gärna skulle vara ägare till en borderterrier, men det är hon ju nästan med mig.

I morgon blir det filminspelning så jag hoppas den nya rullen kommer att ha premiär någongång i morgon kväll.

tass tass

Inga kommentarer: