27 januari 2011

utmaningar

Idag har varit en dag så som dagar kan vara ibland, varken bu eller bä!  Små tränat lite, men annars mest varit hund. Ibland tror jag att det är bra, att just bara vara hund!
Bara vara med och inte göra så speciella grejer. Motivationen blir mer på topp efter någon "sån" dag.
Min flockbror Åke som snart blir 6 månader har fått börja på kurs med husse, så det ska snart bli ordning på honom med.

Utmaningar

Nu till dagens känsliga ämne, nämligen mina mindre vackra sidor. Det känns en då skapligt då listan på vad jag kan är betydligt längre än min "dåliga lista". Mina ägare Anna, Mattias och Jacob irriterar sig på att jag av någon besynnerlig anledning vill skälla ( inte alltid men ofta)

I bilen
I trädgården
I lilla fönstret

I bilen har dock problemet minskat då någon alltid korrigerar mig, med hjälp av koppel bara på några åkturer har det blivit mycket bättre, jag kan behärska mig bättre även om det går en hund utanför.


Lilla fönstret hemma är det lika, kan inte låta bli, har på något sätt tagit på mig ansvart att hålla  koll och jaga väg folk ute på gatan. Här kan jag med hjälp av mina ägare numera kontrollera mina utbrott. Vi hundar har inte tillstånd att titta ut där, även om vi är tysta, förr fick vi det men nu är det slut med det (nästan) Tror de försöker säga oss att det inte är vi som bestämmer där i fönstret.

I trädgården kan jag hålla ganska bra fokus OM det är så att vi tränar och gör något roligt, men så fort vi inte har något att göra så kan både jag och Åke få hemska skäll attacker om någon person eller hund går förbi.
*suck* Lättast att lyssna är det om bara jag är ute eller tvärtom (enligt Åke) det känns lite som om våra ägare har lite svårt att bestämma sig hur de skall göra med probl... jag menar utmaningen ( alla hinder är visst utmaningar och inte problem enligt våra människor!) I koppel funkar det till 99%.

Det svåra med trädgården är ju att när vi skäller försvinner ju människorna iväg, och vi "vinner" visserligen går det inte riktigt ihop, eftersom jag ÄLSKAR människor och gärna skulle hälsa på alla som bor på Tellus!!


Jag känner mig dock inte så orolig, Anna har börjat väldigt mycket de sista dagarna med passivitets träning. Passivitet ska visst vara bra, och Anna tror att det är många saker som hänger samman och att man måste jobba på alla bitar.
*suck* Jag tycker passivitet är ett tråkigt ord, men som allt annat här i världen nödvändigt ont.


Tass Tass

Inga kommentarer: