1 juli 2011

Vattensvans

 Tass Tass
*klibbigt* Solen verkar inte hitta fram men värmen ligger kvar! Igår åkte vi på en spännande resa hela familjen åkte till mormors stuga på Björkö!
Både jag och Åke badade en del, visserligen kan jag inte påstå att det är det roligaste man kan göra men ganska svalkande var det. Åke gillade vatten mer än jag och simmade så fint.Vi var vid stugan hela dagen. Jag badade inte jätte länge och inte heller så många gånger, men om ni inte visste det finns det faktiskt en sjukdom som kallas för vattensvans som bara vi hundar kan få, varken jag eller Anna visste det fram tills vår granne Nellie fick just "vattensvans"
 Orsaken till sjukdomen är inte helt känd men man tror att det beror på en inflammation i nerverna i svansroten som uppstår när hunden blir kall om bakdelen. Det är oftast raser som är kända för att vara storbadare som drabbas (inte jag;P)Om man råkar ut för vattensvans gör det väldigt ont och svansen hänger rakt ner, och blir väldigt öm om bakdelen (svansen,ryggslut och ibland bakbenen)
Hunden blir ofta hjälpt i de fall den får någon form av smärtstillande och antiinflammatorisk medicin. Så vänner bada inte för länge i kallt vatten! Här nedan ser ni några snygga bilder på min flockbror Åke snart 11 månader, visst är han vacker?

Inga kommentarer: