24 januari 2013

kurs: banträning Malin Elfström

Spring, spring
 
I måndags var det dags för att fara till Husbylånghundra igen, då det var andra tillfället på Malin Elfströms kursen. Vi blev själva i bilen då Nellie och hennes tvåtassing inte kunde komma. Tempen utomhus var låg, men tempen steg snabbt när vi fick komma in i hallen. Jag blir lite smått galen bara jag får komma in och känna konstgräset under mina fyra söta tassar.
 
Banträning
Denna gång skulle vi få träna på en hoppbana med några trixiga passager, ja det var minst en klass II bana vi körde på. Anna och de övriga tvåtassningarna byggde efter Malins huvud. Sedan fick de gå en egen banvandring, och efter det gick Malin med och tipsade.
 
Anna måste försöka få upp min speed över första hinderpassagen, det är alltid svårast på träning att få upp fart från start men även på tävling kan jag mest lunka över det första och andra hindret. Snabb starter måste vi träna.
 
Anna tyckte att vi skötte oss bra, men som sagt hon behöver lita på mig och ösa på sin egen fart lite mer. Jag svarade bra på hennes handling, men efter slalomen så skulle Anna helst slippa springa med hela vägen bakom tunneln, och i stället kunna skicka mig på lite avstånd runt och få till bättre sväng in i tunnel. Ni får kolla på filmen för att förstå vad jag menar. Självständig slalom måste jag träna mer på, jag blir mycket tveksam om Anna försvinner från min sida...

Bromsa i tid för att få bättre sväng är även något vi måste tänka på, Anna vill gärna följa med för långt och "fånga upp mig" efter "sväng hindret" vilket inte alls är nödvändigt i alla lägen. Då Anna gasar med full fart tror jag ju att vi ska framåt och får farten framåt och svänger för sent.

*självständig slalom

* start fart

* bromsa rätt

2 kommentarer:

Emilie sa...

Men vilken mysig blogg du/ni har!! ;)
Ni är verkligen duktiga! Ska bli kul att se er på tävlingsbanorna i sommar!! :D

Unknown sa...

tävlade ni i 2:an eller 3:an?