27 maj 2011

Poppis raser

Tass Tass

Förra söndagen i DN gick det att läsa ganska mycket om hundar i DN Söndag. Visste ni att Sveriges populäraste hundras är Chihuahan? minst och mest poppis! 2010 registrerades 2.372 st i Sverige. Hur många av min sort tror ni registerades? mopsborderterrier..inte så många i allafall.
Vi får hoppas att tvåtassningar fattar att även små hundar är hundar som behöver motion och aktivering.
Dyrt
Inte visste jag att det kostar 10.000 kr per år att ta hand om en hund! det är en genomsnitts kostnad som brukshunds klubben räknat ut, då räknar de in mat försäkringar kursavgifter vaccinationer mm...det betyder att mina tvåtassingar lägger ut runt 20.000 per år för mig och Åke ...de måste verkligen älska oss;)

Smartaste raserna
 källa: Stanly Coren professor i psykologi University of British Columbia, Kanada
Enligt denna studie så är den lydigaste hunden

 Bild från:http://www.ne.se/afghanhund och www.allahundraser.com


Smart toppen

1. Bordercollie
2. Pudel

3. Schäfer

4. Golden retriver
 ´
Topp i botten

1. Afghanhund

2. Basenji
3. Engelsk bulldog

4 .Chow-Chow

Mina två raser (borderterrier) hamnade på 30 plats ( mer än medel bra brukshundar) och Mops hamnade på plats 57 (ganska hyggliga bruks och lydnadshundar) hmmmm.... ja nog måste det finns lite fel marginaler..jag hör hemma högt upp på listan ja i alla fall topp tio.
Harrods
på Harrods i London finns visst en oas för hundar, nämligen ett hundspa där man kan få en blåbärs- och vaniljansiktsmask  och glitter behandling!* suck* vad är det med tvåtassingar?


1 kommentar:

Ylva sa...

Halloj Anna! Det är så roligt att vi blir flera i vårat agilitygäng. Enligt Ingrid är ni toppenduktiga! Jag ska tävla med India i alla tre klasserna på vår tävling så vi syns då om inte förr!