22 maj 2012

På kurs med Agnes Mohlin

Freestyle- optimal stressnivå-

Tass Tass i går fick jag dela skuff med Pepsi igen, då det var dags för tillfälle två på Freestyle kursen med Agnes Mohlin. Första delen fick vi hundar vänta i bilen, då det var massa info till tvåtassingarna. Anna berättade att de talat om stressnivå och hur man man skall jobba för att inte ha dubbel kommado. Det är en hel vetenskap, det här med att lära oss hundar. Jag har väldigt lätt att gå upp i varv, det som varit svårt för Anna är att jag faktiskt lär mig även om jag har gått över optimal stressnivå, men hon skall visst försöka att bara träna till en viss nivå.



Jag och Agnes Mohlin
"Var det rulla? hää jag chansar"

Det här med att jag ibland chansar på vad Anna ger mig för direktiv, kanske kan lösas ganska enkelt om bara Anna är konsekvent, när hon ger mig kommandot rulla och jag chansar lite med sitt rulla, skall hon inte upprepa kommandot direkt untan vänta 5 sek, bara för att det ska bli "jobbigt" för mig att vänta, som borde göra att jag verkligen lyssnar och gör rätt på första försöket.


Listan -ovanligt lång-

Alla som är med på kursen hade ju som läxa att välja ut ett antal trick, denna lista blev ovanligt lång lista. Vi gjorde ett antal när det blev dags för den praktiska delen av kursen. 
Hoppa upp i famnen (kunde jag redan)
Hoppa upp i luften, över ben (Inget vi tränat på, svårast att få mig att hoppa lika högt med frambenen som bakbenen.
Hoppa upp på rygg (kan redan) fortsättningen man kan göra på det tricket gillade Anna, flygplanet. Svårt att förklara, men framöver kommer nog en tränings film då får ni se.
Vi gjorde även något slags sittande slalom, det är som sagt inte alltid lätt att förklara hur det ser ut, så vi får se när tränings videon kommer upp. 

underbara varma dagar!



Inga kommentarer: