12 juni 2011

trubbisar och värme

Tass Tass
Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade mig senast, vi får väl skylla på värmen som alla andra. Men faktum är att jag liksom många andra trubbnosingar har det lite värre i värmen än våra systrar och bröder som äger mer när 3 cm nos. När vi fyrfotingar försöker svettas är det inte alls lika effektivt som för alla tvåtassingar. Vi har några få svettskörtlar och de har vi tex mellan trampdynorna! detta räcker inte riktig till och då gör vi något som kallas hässja, dvs flåsar, men det är i allafall lättare för oss hundar att drabbas av värmeslag! Vi trubbisar hjässjar inte lika bra, vi har trängre luftvägar (tyvärr)
Min Anna ser till att jag inte tar ut mig i värmen och väntar till kvällen med några längre promenixar, jag får duscha av mig då och då ( det gillar jag står nästan och blundar av njutning i vår dusch)
Jag brukar få lite tokryck när jag fått kyla ner mig lite och springer som en galning!

Värme är härligt, men svalka dig ibland!

Träning?
Jovisst har vi hunnit med lite agility träning, och vi har börjat jobba med kontaktfälten och försöker sätta slalomen. Vi tränar lite på olika ingångar, och vi har märkt att det går bättre när Anna inte är för nära. En sak som är riktigt svår är att fortsätta slalomen om Anna plötsligt stannar! Då är det som om jag måste kolla av om jag gör rätt (knäppt va?)

Skärpning
Anna har bannat sig själv lite för att vi inte har kommit oss för med fler trix, men nu har vi börjat så smått med  " vänd & backa" Jag ska stå raktframför Anna sedan vända mig helt bort för att sedan backa mellan hennes ben. Det är lite knepigt men snart fattar jag grejen (tror jag)
Liten lista på vad vi ska träna in:

Vändbacka
skaka
nysa
var är svansen?
ducka

I morgon hörde jag att det var agility träning på G! det hoppas jag verkligen på, minst ett träningspass på klubben i veckan har Anna sagt, hoppas hon håller det!

Tass Tass på er

Inga kommentarer: